Maanantai 12.1.2015

Maanantai 12.1.2015 Seuraava päivä

Pohjoisen pakkaset jäivät unholaan kun aamun ensimmäinen Helsingin kone karautti taivaalle mukanaan univajeinen, mutta Comenius-henkeä puhkuva joukko lyseolaisia. Päämäärässä ehdimme kuin ehdimmekin jatkolennolle Brysseliin pienen cooper-testin jälkeen, porttien sulkeutumiskuulutusten kaikuessa käytävillä.
Yhä unisena saavuimme Brysselin lentokentän melskeeseen ja seurasimme loputtomiin jatkuvia kylttejä, kohti (toivottavasti saapuneita) matkatavaroitamme. Ulkona liikenteen seassa meitä odotti hilpeä mies kyltteineen ja minibussimatka kohti Sint-Niklaasia sai alkaa. Valitsimme bussin, että ehtisimme nähdä maisemia junan ohikiitävän väriläiskäsiluetin sijaan.
Sint-Niklaas yllätti meidät maalaishenkisyydellään ja vieriviereen rakennetuilla nukkekotimaisilla asunnoillaan. Mikä kapeiden kujien sokkelo! Edetessämme keskustan sydämeen alkoi myös modernia arkkitehtuuria pilkistää tiilitalojen välistä.

Pikku hämminkiepisodien jälkeen pääsimme vihdoin OLVP:lle, kumppanikoulullemme, ja tapahtui paljon jälkeennäkemisiä ja iloisia halauksia. Varsinaista ohjelmaa ei päivälle ollut, sillä viimeiset koulut saapuivat Belgiaan vasta illalla. Niinpä saimme vapaa-aikaa kaupungissa, ja käytimme sen kierrellen shoppailukatua ja torialuetta. Myöhemmin ennen host-perheisiin lähtöä kävimme tutustumassa Coletten pitämään draamatuntiin, johon myös vastasaapuneet müncheniläiset osallistuivat.
Ennen koteihin lähtöä poikkesimme vielä läheisessä kantabaarissa juomassa tervetuliaisjuomat.

Illalla lähdimme vielä porukalla kiipeilemään Belgian viimevuotisen Suomi-tiimin kanssa. Huomenna alkaa oikea ohjelma, joka on tiivis, mutta oikein monipuolinen. Toivommekin, että saamme aloittaa sen hyvin levänneenä.